Hoe werkt een airco

In de auto airco wordt een gas, koudemiddel door de compressor op een druk gebracht van circa 12 tot 15 bar en via een hogedrukleiding met een temperatuur van circa 65 graden naar de condensor geleid welke zich meestal voor de radiator bevindt. In de condensor koelt de rijwind en / of ventilator het gas af naar een vloeistof van circa 11 tot 14 bar en een temperatuur van circa 45 graden. Via een filterdroger komt de vloeistof bij een expansieklep die de druk verlaagt naar 1,5 tot 2 bar. Door de drukverlaging wordt de temperatuur van de vloeistof circa -1 graden en deze stroomt vloeibaar naar de condensor, verdampt in de condensor en verbruikt hiervoor de omgevingswarmte. De ontstane koude wordt via een ventilator aan de omgeving afgegeven en als gas stroomt het koudemiddel weer naar de compressor en hiermee begint het doorlopende proces opnieuw.

Airco check

Tijdens deze aircocheck wordt er gekeken of u nog voldoende gas in uw airco-systeem heeft en of de druk nog goed is. Een slecht werkende airco zorgt voor hogere temperaturen, een hoger brandstofgebruik en kan voor onaangename luchtjes zorgen. Reparatie kan bovendien hoge kosten met zich mee brengen. Dit is allemaal te voorkomen met regelmatig onderhoud.

Wij adviseren daarom om de airco jaarlijks of om de twee jaar te laten controleren en opnieuw te laten vullen. Dit kan als onderdeel van een onderhoudsbeurt of bij een speciale airco service beurt.

Ons advies
Laat jaarlijks uw airco nakijken om eventuele hoge reparatie kosten voorkomen. 

Direct een afspraak maken voor een airo check?

bel direct: 0546 – 62 33 77 of 06 406 001 34

Klik om direct te bellen

e-mail naar info@autohekwolter.nl

Klik om direct te mailen